Skellefteå resecentrum – Helt enkelt nära

På Skellefteå resecentrum ska närheten vara central. Det ska vara enkelt att resa till och från Skellefteå, oavsett vart du kommer ifrån eller vart du ska och oavsett om du cyklar, går eller åker tåg, buss eller bil.

UNDER PLANERING

Klicka här för att läsa mer

Vad händer just nu?

19 juni 2019

Håll utkik! Vi kommer att visa mer kring vårt arbete i samband med Trafikverkets samråd för Norrbotniabanans sträckning genom centrala Skellefteå vid årskiftet 2019/2020. Då har vi kommit längre i vår planering.

En av de främsta fördelarna med Skellefteås blivande resecentrum är att det mesta du behöver ligger på gångavstånd, något som få städer kan erbjuda. Det kommer att vara enkelt och nära till kulturutbud, lasarett och stadskärna. Via en inbjudande passage under järnvägen knyts dessutom stadsdelen Norrböle närmare centrum genom en förlängning av Trädgårdsgatan.

Men även om möjligheterna är många så finns det givetvis utmaningar. Många funktioner ska samsas på en begränsad yta samtidigt som höjdskillnaderna i området är en utmaning i sig. I planeringsskedet, där vi just nu befinner oss, görs utredningar för bästa möjliga resultat. En av dessa utredningar visar till exempel att det befintliga stationshuset inte kan stå kvar på sin nuvarande plats. Men vad ska vi göra med det? Ska det rivas eller kanske flyttas? För att skapa framtidens resecentrum och främja det kollektiva resandet i staden, kommunen och regionen, är det här frågor som vi måste hantera och lösa.

Resecentrum ligger norr om Sara Kulturhus, med huvudentré mot Södra Järnvägsgatan. Byggnaden fungerar som en förlängning av Trädgårdsgatan och som passage till Norrböle på norra sidan av järnvägen. På norra sidan finns, precis som nu, plats för bilparkering alldeles intill resecentrum. Söder om järnvägen finns plats för bussar att angöra och ett parkeringshus för bil och cykel. Stadsbussarna har även fortsättningsvis sina hållplatser efter Kanalgatan.

Om projektet
Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik. Trafikverkets planering för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå påbörjades 2015 och förväntas vara klar 2021. Detta medför att kommunen måste tillgodose behovet av ett funktionellt resecentrum i Skellefteå, med plats för både buss och tåg. Just nu pågår planering av resecentrum. Idag finns inget politiskt beslut om finansiering men vi arbetar för att få till en byggstart år 2022.

Aktörer
Skellefteå kommun i samarbete med bland annat Trafikverket, Länstrafiken, Skellefteå buss.
I vissa fokusfrågor tas andra aktörer med i arbetet, exempelvis polisen, räddningstjänsten, FRIS, och tillgänglighetsföreningar.

Vilka är dina förväntningar?
Ett resecentrum är navet för resande och ska vara tillgängligt för alla. Sedan är det såklart trevligt om det även är inbjudande. Både för den som passerar dagligen, till den som besöker Skellefteå för allra första gången. Vad känns viktigast för dig i vårt kommande resecentrum? skelleftea.se/tyckomresecentrum

Övrig information och material
Frågor och svar om Skellefteå resecentrum
Trafikverkets hemsida, Norrbotniabanan
Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan

 

Resecentrum

Västra Erikslid

Västra Erikslid

Ett nytt område på Erikslid ska etableras, Västra Erikslid. Bostadsområdet ska fördelas i två kvarter med våningshus på mellan fyra till sex våningar. Projektet väntas stå klart hösten 2021.
Cykelparken på Vitberget

Cykelparken på Vitberget

Skellefteå AIK Cykel bygger en ny cykelpark på Vitberget. Cykelparken kommer att ligga vid den fotbollsplan som ligger halvvägs upp på Vitberget, ovanför bågskyttebanan. Klart hösten 2019.
Sara kulturhus

Sara kulturhus

Kulturhuset ska bli en naturlig mötesplats för alla, där olika kultur- och konstformer förs samman, inspirerar och utmanar varandra.
Exteriörskiss av Skellefteå resecentrum. Folk i rörelse på perrong.

Skellefteå resecentrum

Skellefteå resecentrum ska öka tillgängligheten mellan olika trafikslag genom att integrera järnvägstrafik med övriga transportslag, som gång-, cykel-, bil- och busstrafik.
Bureå resecentrum

Bureå resecentrum

Trafikverkets planering för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå påbörjades 2015 och förväntas vara klar 2021. I planerna finns ett stationsläge i Bureå, där kommunen kommer att tillgodose ett funktionellt resecentrum.
Trafikplanering i centrum

Trafikplanering i centrum

För att stödja den positiva utvecklingen i Skellefteå och en långsiktigt hållbar stad behövs en trafikplanering med god framförhållning och trafikåtgärder som fungerar på såväl kortare som längre sikt.
Anderstorp aktivitetspark

Anderstorp aktivitetspark

En ny aktivitetspark på Anderstorp som lockar till möten med fysisk aktivitet i fokus och bidrar till bättre hälsa.
Strand 1

Strand 1

För att bredda bostadsutbudet planerar Tribo Fastigheter att bygga 32-36 nya bostadsrätter på Strandgatan 16-18 i centrala Skellefteå.
Strömsör

Strömsör

Skebo, Riksbyggen och Skellefteå Industrihus utvecklar tillsammans stadsdelen Strömsör vid älven i centrala Skellefteå.
Laddar…

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se