Karlgårdsbron. En del av en hållbar trafiklösning.
En ökande befolkning behöver på ett säkert, effektivt och miljövänligt sätt kunna ta sig till och från arbetsplatser, service, sjukvård, evenemang och boende. Detta, tillsammans med fler resealternativ och fler besökare, ställer stora krav på ett fungerande och hållbart rese- och transportsystem. En ny bro över älven är en viktig del i detta. Klar hösten 2023.
Klicka här för att läsa mer
Vad händer just nu?
5 juli 2022
Kauno Tiltai stärker platsledningen för Karlgårdsbron
1 juli 2022
Pålbryggan som ska fungera som en byggnadsställning till brobygget är nu klar. Nästa steg blir att börja anlägga stöden i vattnet. Här kan du läsa mer om pågående och kommande störningar.
Om projektet
Karlgårdsbron ska gå över Skellefteälven vid Karlgård-Nordanå och ansluta till Södra Lasarettsvägen på norra sidan samt till Skråmträskvägen via en ny väg på södra sidan. Brons placering ger ett bra flöde för samtliga trafikslag och kommer minska biltrafiken genom centrumkärnan.
Att leda om trafiken från Kanalgatan och in på Södra Lasarettsvägen för dem som inte har sin målpunkt i stadskärnan, är en viktig åtgärd för att kunna skapa ett tydligt stråk från söder till norr och för att minska koldioxidutsläppen. Det skapar också mer plats för fotgängare och cyklister och bidrar till ett attraktivare centrum.
Den nya bron anläggs som en så kallad hängverksbro med träöverbyggnad och blir Sveriges längsta träbro. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.
Aktörer
Skellefteå kommun
Kauno Tiltai
Övrig information och material
Södra Lasarettsvägen
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan
Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen
Nordlanderkorsningen
Kanalgatan
Trafikplanering i centrum