UNDER PLANERING

Resecentrum – en samordnad knutpunkt

Ett resecentrum i Skellefteå är en del i arbetet att få ett mer attraktivt centrum och förbättra trafikflödena. Att göra resecentrum till en effektiv och attraktiv bytespunkt är en viktig satsning för att skapa bra trafikflöden i Skellefteå för fler Skelleftebor och besökare.


Om projektet
Resecentrum i Skellefteå ska öka tillgängligheten mellan olika trafikslag genom att integrera järnvägstrafik med övriga transportslag, som gång- och cykeltrafik, lokal- och regional busstrafik och biltrafik. Resecentrum som samlande bytespunkt för olika trafikslag blir också en mötesplats i staden.

Entrén planeras i fonden på Trädgårdsgatan, där även en ny gång- och cykelpassage föreslås under järnvägen. Området ska erbjuda resecentrumfunktioner med bussterminal, cykelparkering samt bilparkering.

Arbetet med att ta fram en funktionsstudie för centret är påbörjat, på uppdrag av kommunfullmäktige. Arbetet sker i dialog med Trafikverket i väntan på järnvägsplanen för Norrbotniabanan, då denna kommer att tydliggöra resecentrums läge och funktion. Järnvägsplanen mellan Skellefteå och Umeå förväntas vara klar 2019.

Aktörer
Skellefteå kommun

Vilka är dina förväntningar?
Ett resecentrum är navet för resande och ska vara tillgängligt för alla. Sedan är det såklart trevligt om det även är inbjudande. Både för den som passerar dagligen, till den som besöker Skellefteå för allra första gången. Vad känns viktigast för dig i vårt kommande resecentrum? Tyck till på skelleftea.se/tyckomresecentrum

Övrig information och material
Trafikverket Norrbotniabanan (pdf, nytt fönster)
Beslut i Kommunstyrelsen – Järnvägen ska gå i markplan (pdf, nytt fönster)
Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen (pdf, nytt fönster)
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan (pdf, nytt fönster)
Mötesplatser och stråk


Resecentrum

Frågor och svar om
Resecentrum

Varför byggs inte Resecentrum nu direkt istället för att bygga en tillfällig busstation?

Trafikverket ansvarar för att bygga Norrbotniabanan och samarbetar med berörda kommuner. Beslut om Norrbotniabanan styr hur Resecentrum kommer att byggas. Skellefteå kommun inväntar Trafikverkets rekommendationer och riktlinjer.

Var kommer Resecentrum att ligga?

Resecentrum kommer att byggas intill nuvarande järnväg norr om det kommande kulturhuset.

Varför måste det byggas ett Resecentrum, räcker det inte med den nya busstationen?

Resecentrum blir en knytpunkt för olika transportlag. Det blir en viktig målpunkt och mötesplats som binder ihop viktiga stråk, infrastruktur, arbetsplatser, parkeringar och bostäder. Den nuvarande gångtunneln kommer att ersättas med passage via Resecentrum.

Nordanå

Nordanå

Under våren och sommaren förbättrar Skellefteå kommun tillgängligheten på Nordanå. Området får också en tydligare inramning och bättre passager för cyklister och fotgängare.
Hedensbyn

Hedensbyn

Stadsdelen Hedensbyn utvecklas till ett effektivt transportnav med hållbara trafikflöden då infrastrukturen förbättras.
Karlgård

Karlgård

Söder om älven planerar Grönbo AB att bygga fem nya hus på Karlgård. Inom dessa ryms totalt 57 nya bostadsrätter. Planerad byggstart 2018.
Busstrafik

Busstrafik

När Skellefteå växer blir kollektivtrafikens roll allt viktigare. För att vi ska välja bussen istället för bilen behöver linjedragning och tidtabeller anpassas för att passa framtidens behov.
Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp byggs om till en plats för barn som uppmuntrar till lek och rörelse. Klart hösten 2018.
Falkträsket

Falkträsket

Sydväst om Skellefteå centrum finns planer på att utveckla ett nytt bostadsområdet vid Falkträsket. 61 villatomter ska bebyggas i sjönära och grönt område. Försäljningen av tomterna påbörjas tidigast 2020.
Fabriken

Fabriken

På Hedensbyn flyttar flera av kommunens tekniska verksamheter in på området Fabriken, vilket möjliggör för en fortsatt utveckling av Skellefteå. Klart 2020.
Bergslyckan

Bergslyckan

På Morön, mellan Getberget och Mullberget, bygger IKEA och Skanska 36 nya bostadsrätter. Inflyttning 2019.
Floraskolan

Floraskolan

När Skellefteå växer ökar behovet av fler skolor. På Morön planeras bygget av Floraskolan med plats för 1000 elever. Inflyttning sommaren 2020.
Laddar…

Handel

Handel

Vi människor är den viktigaste faktorn för en attraktiv och levande stadskärna. Samarbetet mellan kommunen, handlare och fastighetsägare blir därför avgörande för ett fortsatt utveckling av handeln i Skellefteå.
Offentlig service

Offentlig service

En ökad befolkningstillväxt påverkar boendeformer och förändrar åldersstrukturen bland invånarna. Det ställer i sin tur högre krav på utbud och offentlig service som behöver anpassas efter Skellefteås nya förutsättningar.
Parkering

Parkering

När Skellefteå växer förändras placering och användning av stadens parkeringsplatser till förmån för utbyggda gång- och cykelvägar.
Varför behöver staden utvecklas?

Varför behöver staden utvecklas?

För såväl kustområdet som inlandet behövs starka stadsregioner, och i Västerbotten representeras de av Umeå och Skellefteå.
Centrala Stan

Centrala Stan

År 2016 beslutade kommunfullmäktige om en fördjupad översiktsplan för stadsdelen Centrala stan. Planen är ett vägledande beslutsunderlag för det fortsatta arbetet med att utveckla stadsdelen.
Gröna och blå miljöer

Gröna och blå miljöer

Gröna miljöer utgörs av parker och grönområden i olika storlekar. Blå miljöer utgörs av olika vattenområden, som Boströmsbäcken och Skellefteälven.
Trafik

Trafik

Centrum ska vara lättillgängligt för alla invånare och besökare oberoende av färdsätt. Trafiksystemet ska bidra till en attraktiv och levande stadskärna.
Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk är delar av ett större perspektiv i att göra staden mer tillgänglig, framkomlig och öppen.
Förtätningar

Förtätningar

En viktig del för att uppnå målbilden för stadsdelen är förtätningar. Fler bostäder och arbetsplatser ger fler människor i rörelse i staden.
Biltrafik

Biltrafik

Skellefteåregionen täcker en stor yta. Det är av stor betydelse för stadens attraktivitet att det är enkelt att ta sig till och från Centrum med bil, eftersom bilen är och fortsättningsvis kommer vara en viktig del i trafiksystemet.
Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft ses förändringar av linjenät och turtäthet över kontinuerligt.
Cykeltrafik

Cykeltrafik

Det finns en stor potential att överföra kortare resor från bil till cykel i Skellefteå. För att cykeln ska kunna konkurrera med bilen är sammanhängande stråk och attraktiva cykelparkeringar viktiga förutsättningar.
Gångtrafik

Gångtrafik

Skellefteå har idag för hög andel biltrafik i stadskärnan. Planerna för stadsutvecklingen handlar om att prioritera människan i centrum.
Det nya Skellefteå

Det nya Skellefteå

Stadsbilden förändras varje dag med nya huskroppar som reser sig och drar nya linjer i Skellefteås siluett.

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se