Resecentrum – en samordnad knutpunkt

Ett resecentrum i Skellefteå är en del i arbetet att få ett mer attraktivt centrum och förbättra trafikflödena. Att göra resecentrum till en effektiv och attraktiv bytespunkt är en viktig satsning för att skapa bra trafikflöden i Skellefteå för fler Skelleftebor och besökare.

UNDER PLANERING

Om projektet
Resecentrum i Skellefteå ska öka tillgängligheten mellan olika trafikslag genom att integrera järnvägstrafik med övriga transportslag, som gång- och cykeltrafik, lokal- och regional busstrafik och biltrafik. Resecentrum som samlande bytespunkt för olika trafikslag blir också en mötesplats i staden.

Entrén planeras i fonden på Trädgårdsgatan, där även en ny gång- och cykelpassage föreslås under järnvägen. Området ska erbjuda resecentrumfunktioner med bussterminal, cykelparkering samt bilparkering.

Under hösten 2017 inleds kommunens arbete med en funktionsstudie för centret på uppdrag av kommunfullmäktige. Arbetet sker i dialog med Trafikverket i väntan på järnvägsplanen för Norrbotniabanan, då denna kommer att tydliggöra resecentrums läge och funktion. Järnvägsplanen mellan Skellefteå och Umeå förväntas vara klar 2019.

Aktörer
Skellefteå kommun

Övrig information och material
Trafikverket Norrbotniabanan
Beslut i Kommunstyrelsen – Järnvägen ska gå i markplan (pdf, nytt fönster)
Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan
Mötesplatser och stråk

Aktuellt
Ny busstation i väntan på resecentrum

Resecentrum

Frågor och svar om
Resecentrum

Varför byggs inte Resecentrum nu direkt istället för att bygga en tillfällig busstation?

Trafikverket ansvarar för att bygga Norrbotniabanan och samarbetar med berörda kommuner. Beslut om Norrbotniabanan styr hur Resecentrum kommer att byggas. Skellefteå kommun inväntar Trafikverkets rekommendationer och riktlinjer.

Var kommer Resecentrum att ligga?

Resecentrum kommer att byggas intill nuvarande järnväg norr om det kommande kulturhuset.

Varför måste det byggas ett Resecentrum, räcker det inte med den nya busstationen?

Resecentrum blir en knytpunkt för olika transportlag. Det blir en viktig målpunkt och mötesplats som binder ihop viktiga stråk, infrastruktur, arbetsplatser, parkeringar och bostäder. Den nuvarande gångtunneln kommer att ersättas med passage via Resecentrum.

Kulturhuset

Kulturhuset

Kulturhuset ska vara en naturlig mötesplats för alla, där olika kultur- och konstformer förs samman, inspirerar och utmanar varandra.
TGN - The Great Northern

TGN – The Great Northern

The Great Northern är en kreativ samlingspunkt i centrala Skellefteå där design, teknik och affärsliv blandas till ett blomstrande ekosystem för nya idéer.
Strömsör

Strömsör

Skebo, Riksbyggen och Skellefteå Industrihus utvecklar tillsammans stadsdelen Strömsör vid älven i centrala Skellefteå.
Resecentrum

Resecentrum

Resecentrum i Skellefteå ska öka tillgängligheten mellan olika trafikslag genom att integrera järnvägstrafik med övriga transportslag, som gång-, cykel-, bil- och busstrafik.
T2 College / Campus

T2 College / Campus

Skellefteå Industrihus bygger just nu nya specialdesignade utbildningslokaler för att möjliggöra och bidra till Skellefteå som en attraktiv utbildningsstad.
Älvbrinken

Älvbrinken

Älvbrinken är ett utpekat område som en del av Skellefteås gröna och blå miljöer samt en viktig mötesplats med fokus på rekreation, fritid och lek.
Norrbotniabanan

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en ny, 27 mil lång järnväg, som planeras i kustnära läge mellan Umeå och Luleå. Norrbotniabanan finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet för 2018-2029.
Lilla Nipan

Lilla Nipan

Skebo bygger 52 små lägenheter på tomten Lilla Nipan nära centrum och Campus. Hälften av lägenheterna är öronmärkta för personer mellan 18 och 25 år.
Ny busstation

Ny busstation

Busshållplatserna för regionaltrafiken har flyttats till området vid Södra Järnvägsgatan/Lasarettsvägen i väntan på den helhetslösning som ett blivande resecentrum ska ge.
Loading...

Varför behöver staden utvecklas?

Varför behöver staden utvecklas?

För såväl kustområdet som inlandet behövs starka stadsregioner, och i Västerbotten representeras de av Umeå och Skellefteå.
Centrala Stan

Centrala Stan

År 2016 beslutade kommunfullmäktige om en fördjupad översiktsplan för stadsdelen Centrala stan. Planen är ett vägledande beslutsunderlag för det fortsatta arbetet med att utveckla stadsdelen.
Gröna och blå miljöer

Gröna och blå miljöer

Gröna miljöer utgörs av parker och grönområden i olika storlekar. Blå miljöer utgörs av olika vattenområden, som Boströmsbäcken och Skellefteälven.
Trafik

Trafik

Centrum ska vara lättillgängligt för alla invånare och besökare oberoende av färdsätt. Trafiksystemet ska bidra till en attraktiv och levande stadskärna.
Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk är delar av ett större perspektiv i att göra staden mer tillgänglig, framkomlig och öppen.
Förtätningar

Förtätningar

En viktig del för att uppnå målbilden för stadsdelen är förtätningar. Fler bostäder och arbetsplatser ger fler människor i rörelse i staden.
Biltrafik

Biltrafik

Skellefteåregionen täcker en stor yta. Det är av stor betydelse för stadens attraktivitet att det är enkelt att ta sig till och från Centrum med bil, eftersom bilen är och fortsättningsvis kommer vara en viktig del i trafiksystemet.
Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft ses förändringar av linjenät och turtäthet över kontinuerligt.
Cykeltrafik

Cykeltrafik

Det finns en stor potential att överföra kortare resor från bil till cykel i Skellefteå. För att cykeln ska kunna konkurrera med bilen är sammanhängande stråk och attraktiva cykelparkeringar viktiga förutsättningar.
Loading...

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se