UNDER PLANERING

Norrbotniabanan – en länk till övriga Sverige och Europa

Trafikverket ansvarar för att bygga Norrbotniabanan som är en ny 27 mil lång järnväg. Den planeras i kustnära läge mellan Umeå och Luleå. Norrbotniabanan är viktig för Europa och hela Sverige, inte minst för att Sverige tillsammans med EU ska nå sina klimatmål.

Klicka här för att läsa mer

Vad händer just nu?

– Trafikverket kommer att hålla tre samråd, 27 februari–1 mars 2018, för att presentera föreslagen linjedragning Läs mer om detta på Trafikverkets hemsida. Representanter från Skellefteå kommun kommer också att finnas på plats.

– Norrbotniabanan finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet för 2018-2029.

– Regeringen förväntas fatta beslut om den nationella transportplanen våren 2018.

– Byggstart Umeå–Dåva är satt till hösten 2018.


Om projektet
Norrbotniabanan ska möjliggöra persontrafik mellan norrlandskustens städer samt förstärka godstrafiken på järnväg i landet. Trafikverket arbetar med att ta fram järnvägsplaner för sträckan Umeå-Skellefteå och planerar för byggstart för delsträckan Umeå-Dåva 2018. De tre delprojekten Umeå, Robertsfors och Skellefteå arbetar parallellt med sina planer. Inom Skellefteå kommun sträcker sig planerna i dagsläget från kommungränsen i söder fram till Skellefteå centrum i norr.

Norrbotniabanan medverkar till ett antal tydliga förbättringar:

  • Förbättrade möjligheter till kompentensförsörjning och utbildning.
  • Hållbar utveckling av transporter.
  • Utveckling av destinationer och besöksnäring.

Det är Trafikverket som är ansvarigt för alla planer och markfrågor men planeringsarbetet sker i dialog och samarbete med Skellefteå kommun, andra kommuner och berörda myndigheter.

Aktörer
Trafikverket i samarbete med berörda kommuner och myndigheter.

Övrig information och material
Trafikverkets hemsida (nytt fönster)
Skellefteå kommuns sida om Norrbotniabanan (nytt fönster)
Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen (pdf, nytt fönster)
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan (pdf, nytt fönster)

Hedensbyn

Hedensbyn

Stadsdelen Hedensbyn utvecklas till ett effektivt transportnav med hållbara trafikflöden då infrastrukturen förbättras.
Falkträsket

Falkträsket

Sydväst om Skellefteå centrum finns planer på att utveckla ett nytt bostadsområdet vid Falkträsket. 61 villatomter ska bebyggas i sjönära och grönt område. Försäljningen av tomterna påbörjas tidigast 2020.
Nordanå

Nordanå

Under våren och sommaren förbättrar Skellefteå kommun tillgängligheten på Nordanå. Området får också en tydligare inramning och bättre passager för cyklister och fotgängare.
Anderstorp aktivitetspark

Anderstorp aktivitetspark

Skellefteå kommun planerar för en ny aktivitetspark på Anderstorp där möjlighet till fysisk aktivitet ska bidra till en bättre hälsa. Klart hösten 2019.
Floraskolan

Floraskolan

När Skellefteå växer ökar behovet av fler skolor. På Morön planeras bygget av Floraskolan med plats för 1000 elever. Inflyttning sommaren 2020.
Fabriken

Fabriken

På Hedensbyn flyttar flera av kommunens tekniska verksamheter in på området Fabriken, vilket möjliggör för en fortsatt utveckling av Skellefteå. Klart 2020.
Bergslyckan

Bergslyckan

På Morön, mellan Getberget och Mullberget, bygger IKEA och Skanska 36 nya bostadsrätter. Inflyttning 2019.
Ny bro över älven

Ny bro över älven

För en hållbar trafiklösning för samtliga trafikslag, i alla väderstreck, finns ett stort behov av att lösa Skellefteås västra trafikflöde genom fler anknytningar över Skellefteälven.
Karlgård

Karlgård

Söder om älven planerar Grönbo AB att bygga fem nya hus på Karlgård. Inom dessa ryms totalt 57 nya bostadsrätter. Planerad byggstart 2018.
Laddar…

Handel

Handel

Vi människor är den viktigaste faktorn för en attraktiv och levande stadskärna. Samarbetet mellan kommunen, handlare och fastighetsägare blir därför avgörande för ett fortsatt utveckling av handeln i Skellefteå.
Offentlig service

Offentlig service

En ökad befolkningstillväxt påverkar boendeformer och förändrar åldersstrukturen bland invånarna. Det ställer i sin tur högre krav på utbud och offentlig service som behöver anpassas efter Skellefteås nya förutsättningar.
Parkering

Parkering

När Skellefteå växer förändras placering och användning av stadens parkeringsplatser till förmån för utbyggda gång- och cykelvägar.
Varför behöver staden utvecklas?

Varför behöver staden utvecklas?

För såväl kustområdet som inlandet behövs starka stadsregioner, och i Västerbotten representeras de av Umeå och Skellefteå.
Centrala Stan

Centrala Stan

År 2016 beslutade kommunfullmäktige om en fördjupad översiktsplan för stadsdelen Centrala stan. Planen är ett vägledande beslutsunderlag för det fortsatta arbetet med att utveckla stadsdelen.
Gröna och blå miljöer

Gröna och blå miljöer

Gröna miljöer utgörs av parker och grönområden i olika storlekar. Blå miljöer utgörs av olika vattenområden, som Boströmsbäcken och Skellefteälven.
Trafik

Trafik

Centrum ska vara lättillgängligt för alla invånare och besökare oberoende av färdsätt. Trafiksystemet ska bidra till en attraktiv och levande stadskärna.
Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk är delar av ett större perspektiv i att göra staden mer tillgänglig, framkomlig och öppen.
Förtätningar

Förtätningar

En viktig del för att uppnå målbilden för stadsdelen är förtätningar. Fler bostäder och arbetsplatser ger fler människor i rörelse i staden.
Biltrafik

Biltrafik

Skellefteåregionen täcker en stor yta. Det är av stor betydelse för stadens attraktivitet att det är enkelt att ta sig till och från Centrum med bil, eftersom bilen är och fortsättningsvis kommer vara en viktig del i trafiksystemet.
Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft ses förändringar av linjenät och turtäthet över kontinuerligt.
Cykeltrafik

Cykeltrafik

Det finns en stor potential att överföra kortare resor från bil till cykel i Skellefteå. För att cykeln ska kunna konkurrera med bilen är sammanhängande stråk och attraktiva cykelparkeringar viktiga förutsättningar.
Gångtrafik

Gångtrafik

Skellefteå har idag för hög andel biltrafik i stadskärnan. Planerna för stadsutvecklingen handlar om att prioritera människan i centrum.
Det nya Skellefteå

Det nya Skellefteå

Stadsbilden förändras varje dag med nya huskroppar som reser sig och drar nya linjer i Skellefteås siluett.

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se