Nordanå. Ett tydligare och mer tillgängligt kulturcentrum tar form.

Nordanå är kommunens kulturcentrum med olika scener, konst­hall, museum, kulturhistorisk bebyggelse och vidsträckta grönytor. Under våren och sommaren kommer delar av området förändras då Nordanå ska bli mer cykel- och promenadvänligt, samtidigt som entréer och parkeringsplatser förbättras.

UNDER PLANERING

Klicka här för att läsa mer

Vad händer just nu?

11 juni 2018

Arbetet med att göra Nordanå mer besöksvänligt har startat. Infarten och parkeringen i väster är stängd och besökare hänvisas till infarten och parkeringen vid Ernst Westerlunds allé. I slutet av september väntas arbetet vara klart. På kommunens sida för driftinfo finns mer information om hur området påverkas av förbättringarna. 

4 maj 2018

Arbetet med att färdigställa gång- och cykelbanan på norra sidan av Storgatan (mellan Nordlandergatan och Södra Lasarettsvägen) har startat.

 


Om projektet
Nordanå som hus och område har mycket stor utveck­lingspotential vad det gäller att kunna erbjuda Skellef­tebor och turister såväl rekreation som nya kunska­per. För att möta förväntningarna från besökare och kommuninvånare kommer förändringar att göras för ökad tillgänglighet samt tydliggöra för flöden av människor och trafik.

Under våren och sommaren 2018 färdigställs gång- och cykelbanan längs Storgatan fram till korsningen vid Nordlandergatan. En helt ny cykelbana kommer även att byggas mellan Nordanås västra entré och Strandgatan. Ytor som påverkats av att nya vattenledningar grävts ner kommer att återställas.

Arbetet på Nordanå planeras fortsätta under våren och sommaren 2019. Då ska vändplanen framför huvudbyggnaden byggas om och entrén till huvudbyggnaden bli tydligare, då gångvägen från öster riktas om. Framför entrén kommer ny markstensbeläggning att läggas och längs dammen kommer nya planteringar. Även belysningen i allén och vid entrén ska förbättras för att skapa rum och tydliggöra riktningar.

Nya målpunkter och mötesplatser är viktiga att länka samman med befintliga för att en plats ska bli mer attraktiv. Med närheten till Nordanå kan förbättringarna som planeras på området bidra till den utvecklingen för Centrala stan. Den förbättrade tillgängligheten till och från området verkar också inkluderande för alla besökare och är en positiv del av stadens gestaltning.

Aktörer
Skellefteå kommun

Övrig information och material
Nordanå – ett kulturområde (nytt fönster)
Ny bro över älven
Nordlanderkorsningen
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan (nytt fönster)

Projektnamn

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en ny, 27 mil lång järnväg, som planeras i kustnära läge mellan Umeå och Luleå. Regeringen har beslutat att den första etappen mellan Umeå och Skellefteå ska byggas. Start hösten 2018.
Nordanå

Nordanå

Under våren och sommaren förbättrar Skellefteå kommun tillgängligheten på Nordanå. Området får också en tydligare inramning och bättre passager för cyklister och fotgängare.
Hedensbyn

Hedensbyn

Stadsdelen Hedensbyn utvecklas till ett effektivt transportnav med hållbara trafikflöden då infrastrukturen förbättras.
Karlgård

Karlgård

Söder om älven planerar Grönbo AB att bygga fem nya hus på Karlgård. Inom dessa ryms totalt 57 nya bostadsrätter. Planerad byggstart 2018.
Busstrafik

Busstrafik

När Skellefteå växer blir kollektivtrafikens roll allt viktigare. För att vi ska välja bussen istället för bilen behöver linjedragning och tidtabeller anpassas för att passa framtidens behov.
Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp byggs om till en plats för barn som uppmuntrar till lek och rörelse. Klart hösten 2018.
Falkträsket

Falkträsket

Sydväst om Skellefteå centrum finns planer på att utveckla ett nytt bostadsområdet vid Falkträsket. 61 villatomter ska bebyggas i sjönära och grönt område. Försäljningen av tomterna påbörjas tidigast 2020.
Fabriken

Fabriken

På Hedensbyn flyttar flera av kommunens tekniska verksamheter in på området Fabriken, vilket möjliggör för en fortsatt utveckling av Skellefteå. Klart 2020.
Bergslyckan

Bergslyckan

På Morön, mellan Getberget och Mullberget, bygger IKEA och Skanska 36 nya bostadsrätter. Inflyttning 2019.
Laddar…

Handel

Handel

Vi människor är den viktigaste faktorn för en attraktiv och levande stadskärna. Samarbetet mellan kommunen, handlare och fastighetsägare blir därför avgörande för ett fortsatt utveckling av handeln i Skellefteå.
Offentlig service

Offentlig service

En ökad befolkningstillväxt påverkar boendeformer och förändrar åldersstrukturen bland invånarna. Det ställer i sin tur högre krav på utbud och offentlig service som behöver anpassas efter Skellefteås nya förutsättningar.
Parkering

Parkering

När Skellefteå växer förändras placering och användning av stadens parkeringsplatser till förmån för utbyggda gång- och cykelvägar.
Varför behöver staden utvecklas?

Varför behöver staden utvecklas?

För såväl kustområdet som inlandet behövs starka stadsregioner, och i Västerbotten representeras de av Umeå och Skellefteå.
Centrala Stan

Centrala Stan

År 2016 beslutade kommunfullmäktige om en fördjupad översiktsplan för stadsdelen Centrala stan. Planen är ett vägledande beslutsunderlag för det fortsatta arbetet med att utveckla stadsdelen.
Gröna och blå miljöer

Gröna och blå miljöer

Gröna miljöer utgörs av parker och grönområden i olika storlekar. Blå miljöer utgörs av olika vattenområden, som Boströmsbäcken och Skellefteälven.
Trafik

Trafik

Centrum ska vara lättillgängligt för alla invånare och besökare oberoende av färdsätt. Trafiksystemet ska bidra till en attraktiv och levande stadskärna.
Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk är delar av ett större perspektiv i att göra staden mer tillgänglig, framkomlig och öppen.
Förtätningar

Förtätningar

En viktig del för att uppnå målbilden för stadsdelen är förtätningar. Fler bostäder och arbetsplatser ger fler människor i rörelse i staden.
Biltrafik

Biltrafik

Skellefteåregionen täcker en stor yta. Det är av stor betydelse för stadens attraktivitet att det är enkelt att ta sig till och från Centrum med bil, eftersom bilen är och fortsättningsvis kommer vara en viktig del i trafiksystemet.
Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft ses förändringar av linjenät och turtäthet över kontinuerligt.
Cykeltrafik

Cykeltrafik

Det finns en stor potential att överföra kortare resor från bil till cykel i Skellefteå. För att cykeln ska kunna konkurrera med bilen är sammanhängande stråk och attraktiva cykelparkeringar viktiga förutsättningar.
Gångtrafik

Gångtrafik

Skellefteå har idag för hög andel biltrafik i stadskärnan. Planerna för stadsutvecklingen handlar om att prioritera människan i centrum.
Det nya Skellefteå

Det nya Skellefteå

Stadsbilden förändras varje dag med nya huskroppar som reser sig och drar nya linjer i Skellefteås siluett.

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se