UNDER PLANERING

Kanalgatan – en grön oas med mötesplatser.

Kanalgatan är utpekad som en barriär i den fördjupade översiktsplanen för Centrala stan. I den föreslås det att Kanalgatan ska byggas om för att prioritera gående och cyklister, och göra plats för möten i form av uteserveringar, aktiviteter och grönområden. 

 

Om projektet
Ombyggnaden av Kanalgatan ska bidra till att minska upplevelsen av gatan som en barriär mellan torget och det blivande kulturhuset. Den korsande Trädgårdsgatan kan dessutom bli ett sammanhängande stråk från söder till norr, och bidrar därmed till att minska barriäreffekten.

Ombyggnaden ska bidra till att minska koldioxidhalterna längs gatan. Det föreslås också att gatan ska få en funktion som överordnat grönstråk som tar hand om dagvatten.

I planen föreslås det att Kanalgatan ska utformas med ett körfält i vardera riktning istället för nuvarande två. Bilparkeringsytor ska omdisponeras för att ge plats för gång- och cykelbanor som kan placeras längs med gatan. Förslaget innebär också att göra om gatan till en linjär park med dagvattenhantering och en serie av mötesplatser med överlappande aktiviteter och funktioner. Vidare ska även en ny centrumhållplats byggas. Ambitionen är även att den korsande Trädgårdsgatan ska förtydligas som en del av nord-sydstråket.

Ett av delmålen i 2030-strategin är att Skellefteå ska vara utformat för nästa generation. Skellefteå ska ta ansvar för att utveckla hållbara livsmiljöer som blir bättre för varje kommande generation. Att vara ett klimatvänligt samhälle handlar om både stort och smått, inte minst om minskade utsläpp. Att minska koldioxidutsläppen genom att bygga om Kanalgatan och andra viktiga transportleder i stadskärnan är en del av det.

Inga beslut är tagna kring Kanalgatans blivande utformning, utan det som beskrivs ovan är hämtat från den fördjupade översiktsplanen som ett förslag på hur dagens utmaningar kan bemötas. Gatans funktion och mängden trafik ska utredas mer detaljerat.

Aktörer
Skellefteå kommun

Övrig information och material
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan (pdf, nytt fönster)
Kulturhuset
Mer om grönstråk
Centrumhållplats
2030-strategin (pdf, nytt fönster)

 

Kanalgatan

Kulturhuset

Kulturhuset

Kulturhuset ska vara en naturlig mötesplats för alla, där olika kultur- och konstformer förs samman, inspirerar och utmanar varandra.
Norrbotniabanan

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en ny, 27 mil lång järnväg, som planeras i kustnära läge mellan Umeå och Luleå. Regeringen har beslutat att den första etappen mellan Umeå och Skellefteå ska byggas. Start hösten 2018.
Nordanå

Nordanå

Under våren och sommaren förbättrar Skellefteå kommun tillgängligheten på Nordanå. Området får också en tydligare inramning och bättre passager för cyklister och fotgängare.
Sänkan

Sänkan

Ett nytt trygghetsboende med 36 hyresrätter tar form när fastighetsbolaget Trysem bygger om Folktandvårdens gamla lokaler på Prästbordet. Inflyttning 2019.
Hedensbyn

Hedensbyn

Stadsdelen Hedensbyn utvecklas till ett effektivt transportnav med hållbara trafikflöden då infrastrukturen förbättras.
Karlgård

Karlgård

Söder om älven planerar Grönbo AB att bygga fem nya hus på Karlgård. Inom dessa ryms totalt 57 nya bostadsrätter. Planerad byggstart 2018.
Busstrafik

Busstrafik

När Skellefteå växer blir kollektivtrafikens roll allt viktigare. För att vi ska välja bussen istället för bilen behöver linjedragning och tidtabeller anpassas för att passa framtidens behov.
Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp byggs om till en plats för barn som uppmuntrar till lek och rörelse. Klart hösten 2018.
Falkträsket

Falkträsket

Sydväst om Skellefteå centrum finns planer på att utveckla ett nytt bostadsområdet vid Falkträsket. 61 villatomter ska bebyggas i sjönära och grönt område. Försäljningen av tomterna påbörjas tidigast 2020.
Laddar…

Handel

Handel

Vi människor är den viktigaste faktorn för en attraktiv och levande stadskärna. Samarbetet mellan kommunen, handlare och fastighetsägare blir därför avgörande för ett fortsatt utveckling av handeln i Skellefteå.
Offentlig service

Offentlig service

En ökad befolkningstillväxt påverkar boendeformer och förändrar åldersstrukturen bland invånarna. Det ställer i sin tur högre krav på utbud och offentlig service som behöver anpassas efter Skellefteås nya förutsättningar.
Parkering

Parkering

När Skellefteå växer förändras placering och användning av stadens parkeringsplatser till förmån för utbyggda gång- och cykelvägar.
Varför behöver staden utvecklas?

Varför behöver staden utvecklas?

För såväl kustområdet som inlandet behövs starka stadsregioner, och i Västerbotten representeras de av Umeå och Skellefteå.
Centrala Stan

Centrala Stan

År 2016 beslutade kommunfullmäktige om en fördjupad översiktsplan för stadsdelen Centrala stan. Planen är ett vägledande beslutsunderlag för det fortsatta arbetet med att utveckla stadsdelen.
Gröna och blå miljöer

Gröna och blå miljöer

Gröna miljöer utgörs av parker och grönområden i olika storlekar. Blå miljöer utgörs av olika vattenområden, som Boströmsbäcken och Skellefteälven.
Trafik

Trafik

Centrum ska vara lättillgängligt för alla invånare och besökare oberoende av färdsätt. Trafiksystemet ska bidra till en attraktiv och levande stadskärna.
Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk är delar av ett större perspektiv i att göra staden mer tillgänglig, framkomlig och öppen.
Förtätningar

Förtätningar

En viktig del för att uppnå målbilden för stadsdelen är förtätningar. Fler bostäder och arbetsplatser ger fler människor i rörelse i staden.
Biltrafik

Biltrafik

Skellefteåregionen täcker en stor yta. Det är av stor betydelse för stadens attraktivitet att det är enkelt att ta sig till och från Centrum med bil, eftersom bilen är och fortsättningsvis kommer vara en viktig del i trafiksystemet.
Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft ses förändringar av linjenät och turtäthet över kontinuerligt.
Cykeltrafik

Cykeltrafik

Det finns en stor potential att överföra kortare resor från bil till cykel i Skellefteå. För att cykeln ska kunna konkurrera med bilen är sammanhängande stråk och attraktiva cykelparkeringar viktiga förutsättningar.
Gångtrafik

Gångtrafik

Skellefteå har idag för hög andel biltrafik i stadskärnan. Planerna för stadsutvecklingen handlar om att prioritera människan i centrum.
Det nya Skellefteå

Det nya Skellefteå

Stadsbilden förändras varje dag med nya huskroppar som reser sig och drar nya linjer i Skellefteås siluett.

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se