Busstrafik. För bättre stadsmiljö, trafiksäkerhet och folkhälsa.

Flödet av människor och trafik i Skellefteå väntas öka vilket gör kollektivtrafikens roll allt viktigare.  För att vi ska välja bussen framför bilen krävs en mer behovsanpassad trafik än idag. Linjedragning och turtäthet blir två viktiga faktorer för att möta kraven från framtidens resenärer.

UNDER PLANERING

Klicka här för att läsa mer

Vad händer just nu?

30 maj 2018

Kommunfullmäktige har sagt ja till att förändra kollektivtrafiken enligt den utredning som presenterades vid sammanträdet den 29 maj (utredningen finns att läsa längre ner på sidan). Före ett genomförande ska däremot delar av förlaget utredas ytterligare, som bland annat skoltrafiken, anropsstyrd trafik och möjligheten för övriga resenärer att åka med skolbussarna.

28 maj 2018

Fler väljer att åka buss i stadstrafik samt till och från flygplatsen. Mer fakta och statistik om Skellefteå buss undersökning.

 


Om projektet

Idag är det få som åker buss i Skellefteå. För en förflyttning mot en mer hållbar stadsmiljö samt bättre trafiksäkerhet och folkhälsa behöver busstrafiken på sikt växa. Befolkningsmålet på 80 000 invånare 2030 innebär större trafikflöden, vilket också ökar behovet av en effektiv och väl fungerande kollektivtrafik. I framtiden ska buss alltid gå före bil, enbart gång- och cykel ska ha högre prioritet.

Förslag på förbättringar för att fler ska åka buss:

  • alltid samma färdväg
  • räta linjer som minskar restiden och därmed ökar attraktiviteten
  • tre stadsbusslinjer (till skillnad från dagens fyra)
  • bättre utbud i stadstrafiken (15-minuterstrafik stora delar av dagen)
  • taktfasta avgångs/ankomsttider som är enkla att lära sig
  • anslutningsmöjligheter till både region- och lokaltrafiken så att resenären hinner byta buss
  • tider anpassade för arbetspendling

Några faktorer för att höja statusen och attraktiviteten för att åka buss kan vara biljettpriser, tillgänglighet, hållplatsutformning och tidtabeller med realtidsupplysning.

Under våren har en utredning om kollektivt resande i Skellefteå färdigställts, där förslag på förändringar för busstrafiken presenteras. Kommunfullmäktige tar beslut om förslagen i slutet av maj.

Aktörer
Skellefteå kommun
Skellefteå Buss

Övrig information och material
Skellefteå kollektivtrafikutredning, 2017-06-27
Kollektivtrafik, Skellefteå kommun
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan
Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen

Busstrafik

Kulturhuset

Kulturhuset

Kulturhuset ska vara en naturlig mötesplats för alla, där olika kultur- och konstformer förs samman, inspirerar och utmanar varandra.
Norrbotniabanan

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en ny, 27 mil lång järnväg, som planeras i kustnära läge mellan Umeå och Luleå. Regeringen har beslutat att den första etappen mellan Umeå och Skellefteå ska byggas. Start hösten 2018.
Nordanå

Nordanå

Under våren och sommaren förbättrar Skellefteå kommun tillgängligheten på Nordanå. Området får också en tydligare inramning och bättre passager för cyklister och fotgängare.
Sänkan

Sänkan

Ett nytt trygghetsboende med 36 hyresrätter tar form när fastighetsbolaget Trysem bygger om Folktandvårdens gamla lokaler på Prästbordet. Inflyttning 2019.
Hedensbyn

Hedensbyn

Stadsdelen Hedensbyn utvecklas till ett effektivt transportnav med hållbara trafikflöden då infrastrukturen förbättras.
Karlgård

Karlgård

Söder om älven planerar Grönbo AB att bygga fem nya hus på Karlgård. Inom dessa ryms totalt 57 nya bostadsrätter. Planerad byggstart 2018.
Busstrafik

Busstrafik

När Skellefteå växer blir kollektivtrafikens roll allt viktigare. För att vi ska välja bussen istället för bilen behöver linjedragning och tidtabeller anpassas för att passa framtidens behov.
Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp

Lekparken på Anderstorp byggs om till en plats för barn som uppmuntrar till lek och rörelse. Klart hösten 2018.
Falkträsket

Falkträsket

Sydväst om Skellefteå centrum finns planer på att utveckla ett nytt bostadsområdet vid Falkträsket. 61 villatomter ska bebyggas i sjönära och grönt område. Försäljningen av tomterna påbörjas tidigast 2020.
Laddar…

Handel

Handel

Vi människor är den viktigaste faktorn för en attraktiv och levande stadskärna. Samarbetet mellan kommunen, handlare och fastighetsägare blir därför avgörande för ett fortsatt utveckling av handeln i Skellefteå.
Offentlig service

Offentlig service

En ökad befolkningstillväxt påverkar boendeformer och förändrar åldersstrukturen bland invånarna. Det ställer i sin tur högre krav på utbud och offentlig service som behöver anpassas efter Skellefteås nya förutsättningar.
Parkering

Parkering

När Skellefteå växer förändras placering och användning av stadens parkeringsplatser till förmån för utbyggda gång- och cykelvägar.
Varför behöver staden utvecklas?

Varför behöver staden utvecklas?

För såväl kustområdet som inlandet behövs starka stadsregioner, och i Västerbotten representeras de av Umeå och Skellefteå.
Centrala Stan

Centrala Stan

År 2016 beslutade kommunfullmäktige om en fördjupad översiktsplan för stadsdelen Centrala stan. Planen är ett vägledande beslutsunderlag för det fortsatta arbetet med att utveckla stadsdelen.
Gröna och blå miljöer

Gröna och blå miljöer

Gröna miljöer utgörs av parker och grönområden i olika storlekar. Blå miljöer utgörs av olika vattenområden, som Boströmsbäcken och Skellefteälven.
Trafik

Trafik

Centrum ska vara lättillgängligt för alla invånare och besökare oberoende av färdsätt. Trafiksystemet ska bidra till en attraktiv och levande stadskärna.
Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk

Mötesplatser och stråk är delar av ett större perspektiv i att göra staden mer tillgänglig, framkomlig och öppen.
Förtätningar

Förtätningar

En viktig del för att uppnå målbilden för stadsdelen är förtätningar. Fler bostäder och arbetsplatser ger fler människor i rörelse i staden.
Biltrafik

Biltrafik

Skellefteåregionen täcker en stor yta. Det är av stor betydelse för stadens attraktivitet att det är enkelt att ta sig till och från Centrum med bil, eftersom bilen är och fortsättningsvis kommer vara en viktig del i trafiksystemet.
Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft ses förändringar av linjenät och turtäthet över kontinuerligt.
Cykeltrafik

Cykeltrafik

Det finns en stor potential att överföra kortare resor från bil till cykel i Skellefteå. För att cykeln ska kunna konkurrera med bilen är sammanhängande stråk och attraktiva cykelparkeringar viktiga förutsättningar.
Gångtrafik

Gångtrafik

Skellefteå har idag för hög andel biltrafik i stadskärnan. Planerna för stadsutvecklingen handlar om att prioritera människan i centrum.
Det nya Skellefteå

Det nya Skellefteå

Stadsbilden förändras varje dag med nya huskroppar som reser sig och drar nya linjer i Skellefteås siluett.

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se