Busstrafik – För bättre stadsmiljö, trafiksäkerhet och folkhälsa.

Flödet av människor och trafik i Skellefteå väntas öka vilket gör kollektivtrafikens roll allt viktigare.  För att vi ska välja bussen framför bilen krävs en mer behovsanpassad trafik än idag. Linjedragning och turtäthet blir två viktiga faktorer för att möta kraven från framtidens resenärer.

UNDER PLANERING

Klicka här för att läsa mer

Vad händer just nu?

30 maj 2018

Kommunfullmäktige har sagt ja till att förändra kollektivtrafiken enligt den utredning som presenterades vid sammanträdet den 29 maj (utredningen finns att läsa längre ner på sidan). Före ett genomförande ska däremot delar av förlaget utredas ytterligare, som bland annat skoltrafiken, anropsstyrd trafik och möjligheten för övriga resenärer att åka med skolbussarna.

28 maj 2018

Fler väljer att åka buss i stadstrafik samt till och från flygplatsen. Mer fakta och statistik om Skellefteå buss undersökning.

Om projektet
Idag är det få som åker buss i Skellefteå. För en förflyttning mot en mer hållbar stadsmiljö samt bättre trafiksäkerhet och folkhälsa behöver busstrafiken på sikt växa. Befolkningsmålet på 80 000 invånare 2030 innebär större trafikflöden, vilket också ökar behovet av en effektiv och väl fungerande kollektivtrafik. I framtiden ska buss alltid gå före bil, enbart gång- och cykel ska ha högre prioritet.

Förslag på förbättringar för att fler ska åka buss:

  • alltid samma färdväg
  • räta linjer som minskar restiden och därmed ökar attraktiviteten
  • tre stadsbusslinjer (till skillnad från dagens fyra)
  • bättre utbud i stadstrafiken (15-minuterstrafik stora delar av dagen)
  • taktfasta avgångs/ankomsttider som är enkla att lära sig
  • anslutningsmöjligheter till både region- och lokaltrafiken så att resenären hinner byta buss
  • tider anpassade för arbetspendling

Några faktorer för att höja statusen och attraktiviteten för att åka buss kan vara biljettpriser, tillgänglighet, hållplatsutformning och tidtabeller med realtidsupplysning.

Aktörer
Skellefteå kommun
Skellefteå Buss

Övrig information och material
Skellefteå kollektivtrafikutredning, 2017-06-27
Kollektivtrafik, Skellefteå kommun
Fördjupad översiktsplan för Centrala stan
Fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen

Busstrafik

Kulturhuset

Kulturhuset

Kulturhuset ska vara en naturlig mötesplats för alla, där olika kultur- och konstformer förs samman, inspirerar och utmanar varandra.
Karlgård

Karlgård

Söder om älven bygger Grönbo AB fem nya hus på Karlgård. Inom dessa ryms totalt 57 nya bostadsrätter. Inflyttning våren 2019.
Northvolt Ett

Northvolt Ett

I Bergsbyn skapas en växtplats för hållbar industri med låg klimatpåverkan. Skellefteå kommun och Skellefteå Kraft utvecklar tillsammans industriområdet för etablering av energiintensiv industri.
Anderstorpsgården 3 och 4

Anderstorpsgården 3 och 4

På Anderstorp, in närheten av älven, planerar bostadsfastighetsbolaget Heimstaden att bygga ca 170 nya bostäder.
Dammängesgatan

Dammängesgatan

Skellefteå kommun möjliggör för fler bostäder i den nordvästra delen av Kåge. Här skapas nu 25 nya villatomter.
Norrbotniabanan

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en ny, 27 mil lång järnväg, som planeras i kustnära läge mellan Umeå och Luleå. Regeringen har beslutat att den första etappen mellan Umeå och Skellefteå ska byggas. Start hösten 2018.
Strömsör

Strömsör

Skebo, Riksbyggen och Skellefteå Industrihus utvecklar tillsammans stadsdelen Strömsör vid älven i centrala Skellefteå.
Ny bro över älven

Ny bro över älven

För en hållbar trafiklösning för samtliga trafikslag, i alla väderstreck, finns ett stort behov av att lösa Skellefteås västra trafikflöde genom fler anknytningar över Skellefteälven.
Hedensbyn

Hedensbyn

Stadsdelen Hedensbyn utvecklas till ett effektivt transportnav med hållbara trafikflöden då infrastrukturen förbättras.
Laddar…

Mer information. Följ Skellefteå kommun på facebook, instagram eller twitter. Har du frågor kan du även kontakta kundtjänst via kundtjanst@skelleftea.se